Search This Blog

Thursday, February 09, 2012

Translation Work

Recently translated the following abstract into the Malay language. Any corrections/comments?


ABSTRACT

     Measuring performance provides the required information to the management for effective decision making and is used by industries to assess progress against set goals and objectives in a quantifiable way for effectiveness: deficient maintenance management can severely affect competitiveness of an organization by reducing throughput, increasing inventory, and leading to poor performance. Utilizing OEE, this study has evaluated maintenance management performance and highlighted how it helps to identify the factors causing poor performance and provide an opportunity, to perpetuate and, to improve company’s productivity, profits, and sustainability by adopting world class maintenance strategies such as TPM.
     This research exalts practitioner’s perspective and has determined that SMT theorems and TPM principles are not being applied to optimize productivity in palm oil mills. In order to ensure competitiveness and sustainability of its palm oil industry in the 21st century: it is obligatory for Malaysia to adopt best management practices in processing, manufacturing and maintenance; that will improve yield, and OER. This study demonstrates how, efficient and effective maintenance management offers, besides cost savings, a wide scope of improvements for the palm oil industry that could help it to be competitive in the long run.
     The main contributions of this research study are: Identified gaps between theory and practice at the palm oil mills; Defined shop-level solutions to bridge those gaps; Designed a generic, Excel based, OEE calculating template and maintenance daily service log pro-forma for use in the Malaysian palm oil mills; and provided blueprint for establishing an e-maintenance system for power generating equipment in palm oil mills.

Key Words: Maintenance Management, TPM, OEE, SMT


ABSTRAK

     Pengukuran prestasi memberi maklumat yang diperlukan kepada pihak pengurusan untuk pembuatan keputusan yang berkesan dan ia digunakan oleh pihak industri untuk menilai pencapaian berbandingkan matlamat dan objektif yang ditetapkan dengan cara yang boleh diukur untuk keberkesanan: pengurusan penyelenggaraan yang lemah boleh menjejaskan daya saing sebuah organisasi dengan mengurangkan pengeluaran, meningkatkan inventori, dan menyebabkan prestasi yang merosot. Dengan menggunakan OEE, kajian ini telah menilai prestasi pengurusan penyelenggaraan dan menengahkan cara ia boleh membantu mengenal pasti faktor yang menyebabkan prestasi yang lemah dan memberi peluang untuk mengekalkan dan meningkatkan produktiviti, untung, dan kelestarian sebuah syarikat dengan mengguna pakai strategi penyelenggaraan bertaraf dunia seperti TPM.
     Penyelidikan ini meninggikan perspektif pengamal dan telah menentukan bahawa teorem SMT dan prinsip TPM tidak dilaksanakan untuk mengoptimumkan produktiviti di kilang minyak kelapa sawit. Bagi memastikan daya saing dan kelestarian industri minyak kelapa sawit di abad ke-21: ianya satu kewajipan untuk negara Malaysia menerima pakai amalan pengurusan terbaik dalam pemprosesan, pembuatan, dan penyelenggaraan; ianya akan meningkatkan penghasilan, dan OER. Kajian ini menunjukkan bagaimana pengurusan penyelenggaraan yang cekap dan berkesan menawarkan, selain daripada penjimatan kos, penambahbaikan dalam skop yang luas bagi industri minyak kelapa sawit yang boleh membantunya untuk menjadi lebih berdaya saing untuk jangka masa panjang.
     Sumbangan utama kajian ini adalah: mengenal pasti jurang antara teori dan amalan di kilang minyak kelapa sawit; menakrifkan penyelesaian tahap-kedai untuk merapatkan jurang tersebut; mereka bentuk sebuah rangka pengiraan OEE yang generik dan berbentuk Excel, dan perkhidmatan penyelenggaraan harian log pro-forma untuk kegunaan dalam kilang minyak kelapa sawit di Malaysia; dan menyediakan pelan tindakan untuk mewujudkan satu sistem e-penyelenggaraan bagi peralatan penjanaan kuasa di kilang minyak kelapa sawit.

Kata Kunci: Pengurusan Penyelenggaraan, TPM, OEE, SMT

No comments: